Sök:

Sökresultat:

1451 Uppsatser om Medel för koordination - Sida 1 av 97

Att koordinera distribuerade IT-projekt med stöd av informations- och kommunikationsteknik : En fallstudie pÄ IFS World Operations AB

IT-system utvecklas idag ofta i globalt distribuerade organisationer. Detta görs för att möta de krav som stÀlls frÄn omgivningen samt för att finna specialkompetens. En global organisation kan medföra distribuerat arbete, alltsÄ att utvecklingsgrupper sprids över flera platser. Ett problem med detta kan vara att fÄ alla delar av verksamheten att arbeta mot ett gemensamt mÄl. Koordination ? att hantera beroenden mellan element i komplexa organisationer för att möjliggöra effektivt arbete mot ett gemensamt mÄl ? blir dÄ en viktig aktivitet.

Musik som ett medel i undervisningen ? anvÀndandet av musik i undervisningen i Äk F-6

Denna C-uppsats handlar om musik som ett medel i undervisningen i Ärskurs F-6. Litteraturen tar upp en rad positiva inlÀrningstendenser och beskriver att musiken skall vara ett verktyg och sÀttas in i ett sammanhang. VÄr kvantitativa enkÀtundersökning som Àr gjord i tvÄ skÄnska kommuner visar att 64,7 % anvÀnder musiken som ett medel i undervisningen minst en gÄng i veckan. Vidare gav vÄrt resultat en tydlig antydan att musiken fÄtt en mer undanskymd roll Àn vad Skolverkets forskningsrapport tidigare visat. AnvÀndandet av musik som ett medel sjunker drastiskt i de högre Ärskurserna (Äk 5-6) och de som examinerats 1991 eller senare anvÀnder till lÄg andel musiken som ett medel.

Koordination genom informationsteknologi

Informations- och kommunikationsteknologins (IKT) utveckling har medfört nya sÀtt att organisera och genomföra arbete. Kommunikation och i slutÀndan dess innebörd information har förlÀngts i form av bÄde tid och rum, dÄ mÀnniskan inte i samma utstrÀckning Àr beroende av en specifik tid och plats för att kommunicera med andra. Att organisera innebÀr i stora drag att dela upp ett övergripande mÄl i mindre delar (aktiviteter) samt fördela arbetet (vem gör vad och i vissa fall Àven hur). Att koordinera innebÀr att hantera beroenden mellan aktiviteter, som organisationeringen skapar. I och med att tekniken bidrar med nya sÀtt att kommunicera och organisera förÀndras Àven möjligheterna till att koordinera, dock Àr det problematiskt att veta hur tekniken bör anvÀndas för att pÄ bÀsta sÀtt stödja detta, alltsÄ vilken roll IKT bör ha i koordinationen.

Titta jag kan nu: en studie om elevers uppfattningar av
tvÄ olika arbetssÀtt inom Àmnet Idrott och hÀlsa

Syftet med vÄr undersökning var att utifrÄn gÀllande kursplan i Idrott och hÀlsa arbeta med kroppsuppfattning i form av koordination och styrka genom tvÄ olika arbetssÀtt, Àventyrsgympa och redskapsgymnastik. Samt jÀmföra elevernas uppfattningar om hur dessa arbetssÀtt pÄverkar deras stÀmning och deltagande. Vilket undervisningssÀtt som eleverna ansÄg som roligare, under vilket av lektionstillfÀllena de tyckte sig vara mer aktiva och i vilken utstrÀckning de upplevde att de arbetat med sin koordination och styrka var de frÄgestÀllningar vi utgick ifrÄn. Vi har genomfört en aktionsstudie pÄ en grundskola i LuleÄ dÀr tvÄ sjundeklasser deltog. resultatet visar pÄ att eleverna Àr mer positivt instÀllda till Àventyrsgympan dÄ de anser att denna form gör dem mer aktiva men ocksÄ trÀnar deras styrka och koordination i större utstrÀckning Àn redskapsgymnastiken.

Koordination och organisation : - tvÄ viktiga begrepp vid skapandet av en innehÄllsrik hemsida för kommunala myndigheter

Vi har undersökt vilket innehÄll som socialtjÀnstens enhet individ-och familjeomsorgen inom olika kommuner har pÄ sina hemsidor samt hur de har organiserat och koordinerat arbetet.Det visar sig att innehÄllsmÀssigt ser det vÀldigt lika ut med den information som erbjuds, det som skiljer hemsidorna Ät Àr aktiviteter och kontaktmöjligheter för anvÀndarna. En del kommuner erbjuder sina anvÀndare möjligheten till kontakt via email till berörd handlÀggare medan andra valt att enbart ha email till sjÀlva enheten eller nÄgon chef.Koordinationen kring sjÀlva arbetet sker i det flesta fall via muntlig kommunikation och ömsesidig anpassning. Endast en kommun har minskat koordinationen genom att anvÀnda standardprogram.Arbetets organisation utgÄr ifrÄn en grundlÀggande form av AD-hocracy..

MAQ, Power & co : effekterna av 8 veckors MAQ-trÀning

Syfte och frÄgestÀllningar: VÄrt syfte var att undersöka vilka effekter en kortare period systematisk MAQ-trÀning fÄr avseende rörlighet, spÀnst, balans, snabbhet och koordination för idrottande ungdomar. Vi avsÄg dÀrtill att söka biomekaniska förklaringar till de eventuellt pÄvisade effekterna av trÀningen. För att uppfylla syftet anvÀndes följande frÄgestÀllningar: Vilka mÀtbara effekter uppnÄr 16-18 Äringar avseende rörlighet, spÀnst, balans, koordination och snabbhet efter 8 veckors systematisk MAQ trÀning? Vilka biomekaniska faktorer förklarar de eventuella effekterna av 8 veckors systematisk MAQ trÀning?Metod: Vi testade ett lag med handbollspelare och ett lag med fotbollspelare i Äldern 16-18 Är i deras förmÄgor i sprint, rörlighet, balans, koordination och spÀnst. Efter att ha lÄtit fotbollslaget, interventionsgruppen, trÀna med metoden Muscle Action Quality (MAQ) tre gÄnger i veckan under Ätta veckor testade vi dem Äter.

Rörelse Àr viktigt! : En studie om förskollÀrares syfte, arbetssÀtt och förutsÀttningar för arbete med rörelse i förskoleklassen

Syftet med denna uppsats Àr att ta reda pÄ hur förskollÀrare tÀnker kring rörelse och hur den blir en del i undervisningen för barnen i förskoleklasserna.De frÄgestÀllningar som tas upp Àr; Vad har förskollÀrare för syfte med rörelse? Vad har förskollÀrare för förutsÀttningar för att arbeta med rörelse? Vilka arbetssÀtt anvÀnds för att fÄ in rörelse i verksamheten?HÀr anvÀnds en semistrukturerad intervju med en intervjuguide för att kunna fÄ ut sÄ mycket som möjligt frÄn ett specifikt omrÄde.Resultat visar att alla intervjupersoner anvÀnder rörelse, men skillnader ligger i vilket syfte de har till rörelse. Vissa anvÀnder rörelsen för att barnen ska springa av sig och sedan kunna sitta still och arbeta medan resterande ser rörelsen som ett medel, för att med hjÀlp av den lÀra andra viktiga delar exempelvis motorik, lÀsinlÀrning och koordination..

Hypertrofi, neuromuskulÀr koordination och maximal styrka relaterat till snabbhet, explosivitet och spÀnst

En fÀrsk inspektion pÄ skolor runt om i landet visar tydliga tecken pÄ att bollspel och bollen överlag Àr flitigt anvÀnda pÄ idrottslektionerna. Samma underökning visar ocksÄ att nÀrvaron hos elever i den svenska skolan pÄ idrottsundervisningen varierar stort. Idrotten har enligt mÄnga tappat sin identitet och kursplanerna beskrivs som oklara, vilket direkt pÄverkar eleverna. Syftet med vÄr undersökning var dÀrför att se idrottsundervisningen ur elevernas perspektiv och fÄ tydlighet i vilket förhÄllande elever har till Àmnet idrott och hÀlsa. Genom en enkÀtundersökning pÄ tre olika skolor med 109 respondenter har vi sökt förstÄelse.

Logistikens roll i industrialiserat byggande : en fallstudie av

Krav pÄ lÀgre produktionskostnader, kortare byggtider, felfria produkter och lÀngre garantitider Àr stÀndigt aktuella i byggbranschen. Blickarna har de senaste Ären vÀnts mot den traditionella industrin och möjligheterna att dra lÀrdomar frÄn denna. Begreppet industrialiserat byggande har fötts och definieras i denna undersökning som förtillverkning av byggelement och komponenter i fabrik för vidare montering pÄ byggarbetsplatsen. Det ses att detta sÀtt att bygga skulle kunna vara ett sÀtt att svara till de krav som stÀlls och i detta examensarbete undersöks hur logistik kan vara ett medel i att svara till dessa krav; hur logistik kan möjliggöra industrialiserat byggande. En fallstudie görs av ett företag som i denna undersökning benÀmns ?TrÀhus?, ett företag vars verksamhet bestÄr av industrialiserat byggande i trÀ och syftet med denna undersökning Àr att utreda hur, ur ett logistiskt perspektiv, ?TrÀhus? byggprocess kan effektiviseras.En del i problematiken kring industrialiserat byggande Àr att nÄ en balans mellan standardisering och flexibilitet.

Exploatering av den utlÀndska arbetskraften ? eller vad? : En facklig syn pÄ invandring och invandringspolitik. Livsmedelsarbetareförbundets tidning, MÄl och Medel 1960-1973

The following essay is a study about how migrant workers and immigration policies were discussed from Livsmedelsarbetareförbundets union press, MÄl och Medel, to the members of the union between the years 1960-1973. To find this out I set these questions: What sort of information appear in MÄl och Medel concerning migrant workers and immigrant policies, and how does this change over time? How does MÄl och Medel present the immigrant workers opinions? The method for the study is based on analyzing articles, interviews and others texts found in Livsmedelsarbetareförbundets union press, MÄl och Medel, and what they want to inform the members of the union about. The study?s results have found that during the early parts of the 1960s immigrant workers were not included in the union press at all. Towards the late 1960s the immigrants were discussed, but in a manner which implied that immigrants are naturally exploited and therefore must the immigration be controlled better. It also discussed immigrants had some sort of ?adaptation problem? to the Swedish norm.

Kreativa aktiviteter som intervention inom arbetsterapi: erfarenheter frÄn arbetsterapeuter och klienter

Syftet med studien var att beskriva de erfarenheter som arbetsterapeuter och lÄngvarigt sjuka klienter har av kreativa aktiviteter som intervention inom arbetsterapi. En deskriptiv kvalitativ metod valdes för att besvara syftet. Data samlades in via semistrukturerade intervjuer med arbetsterapeuter samt genom en skriftlig frÄgestÀllning till klienter. UtifrÄn en latent innehÄllsanalys analyserades insamlad data vilket resulterade i ett övergripande tema, ?Kreativa aktiviteter anvÀnds som ett medel och ett mÄl inom arbetsterapi? samt tre kategorier, ?Ett medel som Àr avledande och underlÀttar samtal med klienten?, ?Ett medel att observera och trÀna klienters funktionsförmÄga?, samt ?Ett medel att hitta strategier som kan överföras till vardagliga aktiviteter?.

Att samverka med musik som medel

I detta examensarbete beskriver jag FMT-metoden, Funktionsinriktad MusikTerapi. Fokus ligger pÄ att undersöka hur man med musik som medel kan utveckla en samverkan genom att arbeta med denna metod. Jag beskriver i tvÄ fallbeskrivningar hur jag har arbetat med FMT-metoden med tvÄ personer, den ena med diagnosen autism och den andra med diagnosen ADHD. Min slutsats Àr att man kan arbeta med FMT-metoden för att utveckla en samverkan genom en tydlig struktur dÀr man samspelar med varandra i en ickeverbal kommunikation med musik som medel.  .

Hur kan vi som lÀrare aktivera elever mer fysiskt med enkla medel under skoldagen?

Syftet med vÄrt examensarbete har varit att undersöka om det Àr möjligt att med enkla medel fÄ in mer fysisk aktivitet för eleverna under en skoldag i Ärskurserna F-3 och vilka pedagogiska vinster det kan föra med sig. Genom observationer, elevintervjuer och egna genomförda aktiviteter bÄde inomhus och utomhus, kom vi fram till vÄrt resultat. VÄrt resultat visar pÄ att det Àr möjligt att med enkla medel fÄ in mer fysisk aktivitet dagligen i skolan, utan att det pÄverkar undervisningen och eleverna negativt. VÄr slutsats Àr att det fungerar bra för en lÀrare att ta 10 minuter frÄn lektionen till en organiserad lek eller att genomföra en lektion ute pÄ skolgÄrden med enkla medel. Detta för att eleverna ska fÄ in sin dagliga fysiska aktivitet pÄ schemat, vÀcka nyfikenhet och lust till att lÀra och Àven att elevernas koncentrationsförmÄga ökar..

Estetik som mÄl och medel- estetiskt verksamhet i en förskoleklass

Abstract Estetik som mÄl och medel -estetiskt verksamhet i en förskoleklass. Skrivet av Cecilia Linder och Sandra Thulin. Detta arbete bygger pÄ en kvalitativ undersökning i en förskoleklass. Vi har observerat sex av klassens aktiviteter och intervjuat tvÄ av pedagogerna ifrÄn verksamheten. DÀrigenom har vi funnit svaren pÄ vÄra frÄgestÀllningar: Hur ser den estetiska verksamheten ut nÀr den anvÀnds som mÄl respektive medel? Finns lek integrerad i den estetiska verksamheten? Hur synliggörs pedagogernas barn- och kunskapssyn i den estetiska verksamheten? Hur kopplar pedagogerna lÀroplanen till sitt arbete med estetisk verksamhet? Detta har vi kopplat samman med teorier och forskning kring Àmnet.

Kan elektroniska medel förskingras?

Syftet med arbetet Àr att undersöka om den nuvarande lagstiftningen kan tillÀmpas pÄ förskingring av elektroniska medel. För att fÄ en förstÄelse för förskingring som brott redogör vi för begreppet förmögenhetsbrott. Rekvisiten vid förmögenhetsbrott Àr ekonomisk skada för den drabbade och uppsÄt frÄn gÀrningsmannens sida. Ekonomisk brottslighet Àr ett förmögenhetsbrott och denna undergrupp har rekvisit som Àr mer specifika. Det finns mÄnga definitioner och vi har valt att ta upp nÄgra av dem.

1 NĂ€sta sida ->